Vi trenger en observatør i bydelens oppvekst- og kulturkomite

Vi er på utkikk etter en engasjert person som kan tenke seg å representere Alna MDG i oppvekst- og kulturkomiteen i bydel Alna. Er dette noe for deg?

13. mars 2023

Oppvekst- og kulturkomiteen
 (OKK) behandler barnehager, forebyggende barne- og ungdomstjenester, barnevern, NAV, tiltak for barn med særskilte behov, kultur- og idrettstiltak samt fordeling av frivillighetsmidler og festivalmidler.

Hva innebærer det å ha et slikt verv?
Som MDGs representant i en av disse komiteene blir du med å forme MDGs profil i disse sakene i bydelen. Du kan for eksempel foreslå endringsforslag til vedtak som komiteen/bydelsutvalget skal fatte. Du får også informasjon om dagsaktuelle saker fra bydelsadministrasjonen og mulighet til å stille spørsmål til administrasjonen. Og du blir en del av MDGs lokalpolitikk-gruppe som diskuterer sakene sammen med styret i Alna MDG.

MDG har en samarbeidsavtale med Ap, SV og R i bydelen og det er derfor disse vi oftest samarbeider med, for eksempel hvis vi ønsker å fremme egne forslag til ny politikk.

Vervene varer i utgangspunktet ut valgperioden, det vil si september 2023. Ved flytting/sykdom/annet kan man få fritak og vara eller ny representant kan overta. Vervet i oppvekst- og kulturkomiteen får ikke godtgjørelse ettersom MDG kun har observatørstatus i denne komiteen. I praksis møter man og diskuterer saker på linje med representanter (talerett), men har ikke formelt forslags- og stemmerett. I praksis kan imidlertid andre representanter, for eksempel fra samarbeidspartiene, fremme forslag for oss.

Møter
Komiteen har åtte møter i året, omtrent hver 5. uke. Møtene finner sted på tirsdager kl. 17 og foregår fysisk i det nye bydelshuset på Furuset (vegg-i-vegg med Deichmann/Fubiak).

Ta kontakt
Høres dette ut som noe for deg? Ta kontakt med styreleder i Alna MDG ,Thomas Malt (tlf. 97748504), eller eller vår vararepresentant i komiteen, Oddveig Nygård (tlf. 98462985),  for en uforpliktende samtale.